Elin Bäck blir ny säkerhetschef på Tekniska verken

23 maj 2023 07:05
Den 15 augusti börjar Elin Bäck som säkerhetschef för Tekniska verken-koncernen, och tar samtidigt plats i koncernledningen. Hon efterträder Peter Valvassori, som stannar kvar inom organisationen. Elin kommer närmast från en roll som Head of Security på Saab Dynamics AB.

Elin Bäck har tidigare haft liknande uppdrag inom Saab Dynamics, Teracom och FOI. Hon tar med sig ett systematisk och strategiskt säkerhetsarbete som ligger i linje med koncernens verksamhet.

– Med tanke på de samhällskritiska funktioner Tekniska verken ansvarar för ska det bli spännande att få sätta mig in mer detaljerat i den breda verksamheten. Jag brinner för att säkerhetsarbetet ska underlätta för kärnverksamheten och vara en naturlig del av vardagen, säger Elin Bäck, tillträdande säkerhetschef på Tekniska verken.

– I Elin Bäck har vi hittat en person med både stor kunskap och erfarenhet inom säkerhetsområdet som dessutom har ett omvittnat bra ledarskap. Hon blir därmed den kraft som kommer att driva och utveckla säkerhetsområdet för Tekniska verken koncernen och hon kommer också på ett ypperligt sätt bidra i ledningsgruppsarbetet, säger Charlotta Sund, vd Tekniska verken.

Nuvarande säkerhetschef Peter Valvassori stannar kvar inom organisationen för att bidra till en sömlös övergång som ger Elin tid att sätta sig in i uppdraget. Peter fortsätter vara en värdefull medlem inom säkerhetsenheten.

– Jag säger varmt välkommen till Elin och vill samtidigt passa på att tacka Peter för ett väldigt bra jobb. Säkerhetsfrågan är mycket komplex och en avgörande del av vår verksamhet, säger Charlotta Sund, vd Tekniska verken.

För vidare information, kontakta gärna:

Charlotta Sund, vd Tekniska verken i Linköping AB (publ)
E-post: charlotta.sund@tekniskaverken.se