Nu startar bygget av Linköpings första mack för flytande biogas

05 februari 2020 13:00
Idag, onsdag den 5 februari, togs det första spadtaget för Svensk Biogas första tankstation i Linköping för flytande biogas (LBG). Macken byggs i Mörtlösa och beräknas vara färdig till sommaren 2020.

Macken blir det första tankstället för flytande biogas i Linköping, sedan tidigare finns ett tankställe i Mjölby som invigdes i september 2019.

. - Ett tankställe för flytande biogas (LBG) i Linköping innebär att vi kan erbjuda vår lokalt producerade förnybara biogas även till tunga lastbilstransporter som idag går på flytande metan. Åkerier och transportörer i regionen får därmed ett lokalt tankställe, och vi bidrar dessutom till uppbyggnaden av ett nationellt nätverk av tankställen för de lastbilar som går på flytande LBG/LNG. Det finns numera även möjlighet att ta in bussmodeller som går på flytande biogas, så det är en framtida möjlighet. Hos oss kommer den flytande biogasen att till 100 procent bestå av förnybar biogas. På andra håll i landet består den flytande gasen av en mix av biogas och naturgas. Våra tankstationer för flytande biogas gör därför stor miljönytta, och bidrar på så sätt till världens resurseffektivaste region, säger Anna Lövsén, vd för Svensk Biogas.

Den totala investeringen beräknas bli drygt 20 miljoner kronor, varav 45 procent av investeringen är bidrag från Klimatklivet.

Svensk Biogas är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping.

För mer information kontakta gärna:
Anna Lövsén, vd Svensk Biogas, 013-20 81 91
anna.lovsen@svenskbiogas.se

Fakta flytande biogas:
Biogas är förnybart, närproducerat och ett av världens renaste bränsle som sluter kretsloppet. Biogasen produceras ur organiskt avfall, som exempelvis matavfall, och utöver biogas får man även biogödsel som används för ekologisk odling av livsmedel. Flytande biogas produceras genom att biogasen renas och kyls ned till ca -162 grader i ytterligare ett produktionssteg. Flytande biogas är effektivare att lagra och distribuera än biogas i gasform

Fakta Klimatklivet:
Klimatklivet är fokuserat på lokala investeringar för största möjliga klimatnytta och administreras av Naturvårdsverket i samverkan med andra centrala myndigheter och länsstyrelserna. Det huvudsakliga syftet med satsningen Klimatklivet är att stödja investeringar som effektivt sänker växthusgasutsläpp.