"Gasen har kommit för att stanna"

Kartblock

Redan 2015 blev Motalaföretaget Emanuelssons Transport det första fossilfria åkeriet i Sverige. Nyligen köpte de sin första lastbil som går på flytande biogas, men det är absolut inte deras sista.

20 år har gått sedan Jörgen Emanuelsson startade åkeriet Emanuelssons Transport. På de åren har det hunnit hända en hel del. Det som började med en bil, har idag vuxit till en fordonspark på 20 transportbilar, 37 anställda och en egen lagerlokal.

– Min pappa ägde själv ett åkeri, så man kan säga att jag är uppväxt inom branschen, berättar Jörgen Emanuelsson.

Först med fossilfritt i Sverige

Han är dock inte ensam om att föra arvet vidare. På företaget jobbar även Jörgens dotter Cecilia som chaufför och svärsonen Jerry som ekonomiansvarig. Jörgen och Jerry beskriver företaget som ett pålitligt och personligt åkeri, som var tidiga med något unikt:

– 2015 blev vi Sveriges första fossilfria åkeri, säger Jörgen stolt.

Det året ställde de om sina transporter till biobränslet RME samt HVO. Satsningen väckte stor uppmärksamhet och de har fått flera priser för sitt hållbarhetsarbete.

– Åkeribranschen upplevdes som en smutsig bransch med höga utsläpp. Det drev oss att vilja göra en förändring och kunna ligga före våra kunders krav, menar Jerry Emanuelsson.

Transporter på flytande biogas

Det nyaste tillskottet i deras fordonsflotta är en gaslastbil från Scania. Intresset för flytande biogas (LBG) väcktes efter ett seminarium om det förnybara bränslet.

– För tunga transporter finns det idag inte så många alternativ på bränsle. Flytande biogas känns som ett stabilt och långsiktigt val. El funkar för kortare transporter men inte inom åkeribranschen. Jag tror att biogasen kommer vara ett ännu starkare alternativ framöver, säger Jerry.

"LBG är framtidens bränsle."

De båda berättar att några i personalen var lite skeptiska mot flytande biogas till en början. Men nu låter det annorlunda.

– Nu är det en baggis att tanka, säger Jörgen.

Emanuelssons är mycket nöjda med omställningen till flytande biogas, både med gaslastbilen och all hjälp de har fått från Svensk Biogas att komma igång.

– Största fördelen får jag säga är att lastbilens gång är otroligt mjuk och tyst. Avgaserna luktar så gott som ingenting vilket gör att man inte stör andra i sin närmiljö. Klimatnyttan är hög och driftkostnaderna är förhållandevis låga, säger Jerry.

De ser på gaslastbilen som en investering för framtiden, och det är absolut inte deras sista fordon på flytande biogas:

– LBG är framtidens bränsle. Det har varit svårt att räkna på kalkylen, på grund av läget med coronaviruset. Men jag är övertygad om att det kommer bli mer kostnadseffektivt när läget har stabiliserats, berättar Jerry.

"Lastbilens gång är otroligt mjuk och tyst. Avgaserna luktar så gott som ingenting vilket gör att man inte stör andra i sin närmiljö. Klimatnyttan är hög och driftkostnaderna är förhållandevis låga."

Efterfrågan på fossilfritt ökar

Att tänka hållbart är som sagt inget nytt för Emanuelssons och nu märker de att flera branschkollegor börjar följa efter. De ser också en ökad efterfrågan av fossilfria transporter hos kunderna och tack vare deras miljöprofil har de fått många nya affärer.

– Diesel kan kännas lockande nu när det är så billigt, men vi är benhårda på att fortsätta köra fossilfritt. Det lönar sig i längden, säger Jörgen.